Volim, volim te ali volim i TV

Posted by Slaviša Bajić On 25. 8. 2012. 3 komentari

Jedan od najupečatljivijih vizuelnih stereotipa prosiječnog američkog gika [1] jeste – usamljeni, debeljuškasti srednjoškolac koji nosi naočari, sa plavom majicom i Supermenovim znakom na grudima a pod miškom najnoviji stripovi i luksuzno digi-pak izdanje prve trilogije Ratova zvijezda (Star Wars). Ogromnu zaslugu za svjetsku promociju ovakve slike imaju kreatori animiranih serijala Simpsonovi (The Simpsons) i Saut Park (South Park) koje obiluju sličnim ikonama, ali i pionir modernog američkog herojskog stripa Sten Li (Stan Lee). Naime, u periodu od sedamdesetih pa do kraja osamdesetih godina prošlog vijeka ovaj gospodin je bio osnivač i vlasnik jednog od dva najveća strip izdavača [2] na američkom tržištu – Marvel comics group-a. Sten Li ili svojevrsni „strip-gigant“, kako ga često oslovljavaju obožavaoci, izmislio je takva imena modernog SF-a kao što su Spajdermen (Spider-man) i Fantastična četvorka (Fantastic Four). Svaki od ovih junaka je vremenom, kako je rasla Marvelova popularnost srazmjerno sa tiražem ogromnog broja serijala, dobio jednu novu dimenziju – onu na filskom platnu. Upravo je ta činjenica, gdje je gotovo svaki ekranizovani heroj iz Marvelove mašinerije postajo blokbaster, ostvarila veliki doprinos u kreiranju gore spomenutog stereotipa američkog gika.  Poisovjećivanje sa osobama koje  se  kao od šale penju po neboderima i svakodnevno spašavaju svijet proizvelo je medijski trend koji savremeno američko društvo „konzumira“ kao „nacionalni baštinu“ bez ikakvog prostora za kritičko razmišljanje i svjesnost provlačenja manipulativnih poruka. I tad je otprilike sve i počelo. Zabavni kolaž američkih medija postao je savršena kamuflaža i kanal sa najvećim prečnikom za reklamne ali i sadržaje koji promovišu „američki način razmišljanja“.



Pojavljivanje novijih žanrova u svjetskog kinematografiji, sa konstantnim produkcijskim eksperimentisanjem, prouzrokovalo je pojavu plodnog tla za plasiranje nevidljivih poruka. Ova konstatacija se prije svega odnosi na SF i horor filmove novije generacije, prepune zvučnih i vizuelnih efekata koji pobuđuju razne strahove u umovima savremenih gledalaca. Daglas Kelner (Douglas Kellner) je pisao o ovom fenomenu u svojoj studiji „Medijska kultura“ (Media Culture). On ističe da je postojanost skrivenih poruka uslovljena vremenom u kome su snimani filmovi: na primjer, osamdesete godine prošlog vijeka su Sjedinjenim Američkim Državama donijele veliku preraspodjelu materijalnog bogatstva gdje se pojavila ogromna razlika između bogatih i onih iz siromašnog i srednjeg staleža. U isto vrijeme, horor filmovi prikazuju siromašne ljude kao negativce, masovne ubice, „gladnike“ koji čekaju iz prikrajka da bi dobrim ljudima (bogatom staležu) prerezali grlo. Kelner smatra da pažljivo gledanje filmova ovog žanra „nagoveštava da u društvu Sjedinjenih Država postoje duboki problemi, a analiza ovih filmova može nam pomoći da saznamo nešto o izvorima savremenih strahova.“ (Kelner, 2004: 211).

Sve očiglednija naklonost američke publike ka filmovima koji nemilice koriste specijalne efekte dovela je do svojevrsnog povećanja standarda kada su u pitanju ukusi prosječnog gledaoca u SAD-u. Ovakva filozofija je iz kino-dvorana prenesena i na televizijsku kulturu gdje u posljednje vrijeme vlada ogromna popularnost televizijskih serija sezonskog prikazivanja. Više nikome nije zanimljiv sapunični zaplet „Santa Barbare“ ili „Beverli Hilsa“ gdje su glavni glumci tu i tamo mahali sa flašom Coca-Cole – sada se traži nešto dinamičnije, brže, pa zašto ne reći i krvavije. U prilog tome ide i nesvakidašnji reklamni potez za promovisanje 3. sezone serijala Dekster (Dexter) – naime, na poluvremenu jedne od NBA utakmica, pošto su se ugasila svjetla, gledaoci su prisustvovali svjetlosnom efektu krvavog terena/igrališta. Najgledaniji dramski programi na NBC-u u posljednjih pet godina su Heroji (Heroes), sezonska TV serija Tima Kringa (Tim Kring) koja pripada žanru naučne fantastike i upravo – Dekster, serijal o dvostrukom životu forenzičara i serijskog ubice. Njihova rastuća popularnost je rezultovala proširenjima prvobitnih scenarija na još nekoliko godina prikazivanja. Samim tim, one su postale mjesto konstantne reklamacije velikih kompanija i kanalisanja stavova i razmišljanja za pasivno američko gledalište. Kakvog su zapravo tipa spomenute serije, kakve su to poruke i na koji način su prezentovane od strane njihovih tvoraca i možda najvažnije – kako prosječni Amerikanac doživljava ponuđeni sadržaj?


Prvi od navedenih serijala, kod nas svojevremeno prikazivan na Novoj TV („Heroji“), predstavlja logični nastavak godinama plasiranog super-herojstva toliko „potrebnog“ američkoj naciji.  Ali i nevidljivog plasiranja nekih drugih ideja američkoj publici. Priča prati obične ljude koji otkrivaju da su posebni i da imaju određene super-moći: telekinezu, nevidljivost, kretanje kroz vrijeme, levitaciju... U suštini, glavne likove možemo shvatiti kao super-junake „u modernom, a ne arhaičnom svijetu, a njihove moći kao oblik moderne magije.“ Uzimajući to u obzir, ovaj serijal predstavlja savremenu bajku, odnosno – „moderni oblik mašte i magije ili žanra fantazije.“ (Jambrušić, 2008: 9-10). Ovaj podatak predstavlja jednu krajnost koja je, pored ljepuškastih glumaca i čestih promjena destinacija velikih svjetskih metropola, rezultovala ogromnom odzivu gledaoca NBC-a. Međutim, upijanjem zastrašujućih slika sa atomskim eksplozijama i super vojnicima skorije apokalipse, potencijalni posmatrači postaju, pored toga što su hipnotisani nevjerovatnim prizorom stakla i betona koje pršte na sve strane, IZRAZITO PREPLAŠENI. Amerikanci moraju na taj način doživljavati stvarnost, oni moraju da budu svjesni da negdje tamo postoje zli Iračani koji proizvode nuklearno naoružanje spremno da uništi svijet. Nije slučajno da je u „Herojima“ jedan od glavnih negativaca tamnoputi naučnik dr. Sureš (Dr. Suresh) koji neodoljivo podsjeća na vizuelni stereotip iračkog teroriste. Noam Čomski (Noam Chomsky) ističe da Amerikanci „treba da gledaju superbol ili TV komedije i filmove u kojima ima nasilja.“ Ako je neki televizijski program (dramski, zabavni...), podložan cirkulisanju manipulativnih i nevidljivih poruka, postao izrazito popularan – zašto ga ne iskoristiti? Amerikance moraš da „držiš prilično uplašenim, jer ako nisu propisno uplašeni i prestravljeni svim vrstama vragova koji smjeraju da ih unište spolja ili iznutra ili odakle god, mogu početi da misle, što je veoma opasno.“ (Čomski, 2008: 21-22).


Svi gore navedeni elementi dosljedno prikazuju nevidljivu slojevitost koju posjeduje američka kinematografska i televizijska produkcija. Međutim, postoje određene iznimke i indikatori koji nisu u skladu sa ovim zaključkom. Pored prijeko potrebne prilagodljivosti i studijskog ušminkavanja (prikazivanja donekle realističnog svijeta) koji su vidljivi u navedenim primjerima televizijskih serijala Heroes i Dexter, postoji i nekoliko primjera gdje je takvo manipulisanje svedeno na minimum. Prije njihovih pojedinačnih predstavljanja, zbog lakšeg razumijevanja je potrebno navesti kratko objašnjenje nekih od glavnih uzročnika koji su doveli do popularizovanja TV programa ovoga tipa te njihovog eksploatisanja u razne svrhe.

Podatak o tome da je televizija već odavno postala jedan od najvažnijih činilaca svakoga od nas mnogi tumače različito – neko ne priznaje da je ovisnik iako ispred malih ekrana provodi šest sati dnevno, dok drugi upravo ističu taj negativni efekat ovisnosti kao najvažniji element čitave priče. Dr. Antun Trstenjak, profesor sa Filozofskog fakulteta Družbe Isusove iz Zagreba, u svome eseju „Ovisnost o televiziji“ navodi podatke o sve većem broju „TV ovisnika koji se u svom patološkom stanju ne razlikuju od ovisnika od kemijkih sredstava.“ On izričito napominje da je „takvo stanje naročito alarmantno u populaciji djece kojima je televizija ponekad i odgojitelj i zamjena za roditelje.“ (Trstenjak, 2006: 1). Uz ovisnost, jedan od najvažnijih uzročnika popularizovanja televizije i gotovo svega što se na njoj prikazuje je manipulacija savijesti: ona se ogleda u činjenici da vjerujemo u sve što kaže naš „novi ukućanin“. Bilo da je to priča iz informativnog programa o nesrećnom udesu na magistralnom putu ili filmska post-apokaliptična borba između ljudi i robota. Dok gledamo u ekran i sa velikom pažnjom pratimo dešavanja, mi kao hipnotisani sve prikazano doživljavamo kao stvarnost. Ako se ta „stvarnost“ sastoji od likova kao što su izopačeni naučnici, kreatori vakcine smrti, te neustrašivi heroji sa kojima se momentalno poistovjećujemo – šta nam više treba? Moderni scenaristi dramskog programa vodećih američkih TV stanica sve ovo odlično znaju i obilato koriste.

Za razliku od gotovo neizdrživog nestrpljenja koje osjeća jedan američki tinejdžer dok daunlouduje četvrtu sezonu „Heroja“, sasvim je smiren i ravnodušan kada mu neko spomene filmove poput „Kruga“ (The Ring) ili „Poltergeista“ (Poltergeist). Zašto je to tako kada su i jedni i drugi koncipirani holivudskom filozofijom novijeg vijeka – koliko manje dijaloga toliko više akcije, specijalnih, kompjuterskih i zvučnih efekata? Moguće je da odgovor leži upravo u skrivenim (manipulativnim) porukama koje ne vidi prosječni gledalac ali ipak nesvjesno registruje. O čemu je zapravo riječ? „Krug“ je holivudski psiho/horor filmski serijal (snimljeno je nekoliko djelova) koji je, u stvari, američka verzija kultnog japanskog horor filma Ringu iz 1998. godine. Radnja filma je koncentrisana oko osoba koje ubija stvorenje izašlo iz televizora. Prije nego što se to dogodi, tačnije – sedam dana prije, svako od njih odgleda misterioznu kasetu na video rekorderu poslije čega im zazvoni telefon. Jedine riječi koje se tada mogu čuti sa druge strane žice su: „Sedam dana!“ Kao i u svakom horor filmu, ono što nosi pseudonim „zlobnog“ ima veliku težinu i važnost za suštinsko razumjevanje priče. U ovom slučaju, autori su ono mračno u filmu poistovjetili sa „zlom koje su nove tehnologije donele, te sa potpunim otuđenjem čoveka direktno uticale na promene u savremenoj porodici – tj. dovele do njenog potpunog razbijanja i njene, prividne, suvišnosti.“ (Madžoski, 2003: 210). Drugi primjer negativnog predstavljanja televizije kao medija kroz horor filmove dolazi iz produkcijske kuće Stivena Spilberga (Steven Spielberg) - rediteljsko ostvarenje Touba Hupera (Tobe Hooper) pod nazivom Poltergeist. Prepričavanje radnje filma je nepotrebno, čak i suvišno, ako vam predstavim samo prvih pet minuta ovog klasika: u ranim jutarnjim časovima kamera prolazi kroz sve prostorije dvospratnice jedne prosječne američke porodice. Jedini element koja narušava mir je istrzana slika sa prekinutim programom na televizoru u dnevnom boravku. Morbidna scena hipnotisane  djevojčice (lice joj je u krupnom planu) koja razgovara sa duhom zarobljenim u našoj „magičnoj kutiji“ je gotovo realistično predstavljanje američkog gika zavaljenog u fotelju sa daljinskim upravljačem u rukama. Poređenje sa stvarnim životom je dovedeno do savršenstva samim „ćutanjem“ kućnog duha – to njegovo pričanje bez pričanja predstavlja suštinsku prikrivenost nevidljivih poruka koje su preplavile svjetske masovne medije.



Ono što povezuje ova dva filmska ostvarenja jeste kritika na globalnu bolest televizijske kulture i njen uticaj na vjekovne komunikacione postulate i ustaljena životna stajališta. Pored toga što izvrgavaju ruglu razotkriveno kanalisanje nevidljivih signala, ovi filmovi „napadaju“ televizijske proizvode samom televizijom. Iako je paradoksalno, pitanje se nameće samo od sebe: da li je moguće kritikovati televiziju na televiziji (u ovom slučaju na filmu)? Da li je takva kritika djelotvorna? Uzimajući u obzir spomenute primjere – i nije baš. Ako bi birao između serijala Heroes i filma Poltergeist, bubuljičavi Amerikanac se ne bi dvoumio. Izgleda da je televizija u tolikoj mjeri zašla u sve naše pore da čak i nesvjesno stajemo na njenu stranu – ne želimo da registrujemo konstruktivnu kritiku te dilemu razrješavamo „pametnim“ odabirom: HEROES RULES! 

Uz neiscrpni izvor američke televizijske i kinematografske kulture nije teško dokazati ulogu televizije kao medija u savremenom porobljavanju ošamućene mase. Logičan odgovor na postavljenu tezu ne postoji. Razvojem televizije kao masovnog medija razvija se i naš odnos prema njemu. Međutim, sudeći po sunovratu na ljestvici pozitivnih i negativnih efekata kada je u pitanju nekoliko posljednjih decenija – optimistična predviđanja prerastaju u čistu fikciju. Sve dok svjetski moćnici ne prestanu da koriste televizijske proizvode kao savršenu kamuflažu za plasiranje reklamnog materijala i raznih ideologija, vakcina za savremenu bolest tevizijske kulture i dalje će ostati neotkrivena.

__________________________
[1] Riječ „gik“ (eng: geek) predstavlja žargonski izraz kojim se opisuju povučene i nedruštvene osobe, zanesenjaci određenim temama kao što su filmovi, video-igrice, računari, SF, nauka, stripovi... Ove osobe iz raznih razloga „ne osjećaju“ preveliku pripadnost stvarnom svijetu tako da često odlutaju u neke zamišljene svijetove.

[2] Drugi američki strip izdavač koji se spominje u tekstu je DC comics. Heroje koje su izmislili njihovi crtači danas prepoznaje gotovo svako dijete u svijetu: to su „čovjek od čelika“ – Supermen i „mračni vitez“ – Betmen.


Literatura: 

Boselli, M. (2007). Dylan Dog predstavlja almanah straha. Zagreb: Ludens.
Burdije, P. (2000). Narcisovo ogledalo. Beograd: Clio.
Čomski, N. (2008). Kontrola medija. Novi Sad: Rubikon.
Čomski, N. (1994). Šta to (u stvari) hoće Amerika? Beograd: Institut za političke studije.
Kelner, D. (2004). Medijska kultura. Beograd: Clio.
Lorimer, R. (1998). Masovne komunikacije. Beograd: Clio.
Madžoski, V. (2003). The Ring. Ispit muške zrelosti ili horor oko vrata.
            Preuzeto 20. marta 2009. sa http://www.prelomkolektiv.org/pdf/prelom05.pdf.


3 komentari:

shaolin_drunkard је рекао...

Pozdrav Slaviša. Odlični tekstovi.Samo tako nastavi.

Slaviša Bajić је рекао...

Hvala na podršci. :)

Unknown је рекао...

I am the owner of that superman photograph you posted without my watermark, Which makes this a theft of copy written materials. I am asking nicely for the photo to be removed, just as you have removed my watermark, before I am forced to take legal action against you and this fine website which would result in the banning of you & your ISP...