Dejvid Linč je jednom prilikom, naoružan iskustvom režiranja većeg broja
hvale vrijednih filmskih ostvarenja, rekao da se drama sastoji iz „života iz koga su
izbačeni dosadni djelovi“. Kad se poredi sa gore navedenim naslovom i temom koja je ne tako davno zaokupljivala umove gotovo svakog čovjeka na ovim prostorima,
a imajući u vidu baš te naročito aromatične riječi, čini se da je televizijski
projekat „Big Brother“ njihova sušta suprotnost. Ne ostavljajući nam
raznovrsnost menija koja bi trebala da bude prisutna jer se serijal prikazivao po nekoliko puta dnevno svakog dana, on nam je predstavljao sliku života u kome su prezentovani
oni najdosadniji i najbanalniji dijelovi.
Ono
što smo u tom virtuelnom svijetu posmatrali, kolektivno pretvoreni u nevoljne
voajere, jeste život grupice ljudi sa jednim jedinim ciljem: zaboraviti sve
neugodnosti i skurpule stvarnog života, potpuno se prepustiti divljim,
apsurdnim i vulgarnim pravilima, te potpuno negirati novac kao jedini povod
vašeg i njihovog učestvovanja u sveopštem cirkusu. Za ovu priliku je posebno
pripremljen, anemičan i minimalistički orjentisan ambijent (mjesto radnje), iz
koga je namjerno izuzeta svaka hrana za ljudski intelekt. Djeluje impresivno,
buržujski i privlačno za prosječnog i neupućenog gledaoca. Nedostatak slobode
govora je očigledan - zamijenjen je sa banalnim mudrovanjima, optuživanjima bližnjega svoga zbog nevažnih sitnica, te
iznošenjem prljavog veša pojedinaca kao rezultata dugoročnog boravka u malom
prostoru sa istim licima. Ljudi su takva bića da, u situacijama kad ne znaju šta
da rade sami sa sobom, oponašaju svoje ukućane ili one osobe koje najčešće
viđaju. Oponašanje drugih se neminovno pretvara u imitaciju života. Uzimajući
primjer „Velikog Brata“ gdje se u očaju zbog repetovane svakodnevice pojavljuju
naizmjenični spletovi imitiranja jednih i drugih – idealna formula za glupost i
besmisao se sama nameće prikazanim materijalom. Treba je samo, pravilno
rezonojući stvarnost (u ovom slučaju onu virtuelnu, televizijsku), kodirati i
prepoznati.
Prije pojave ove svjetski popularne „atrakcije“-
na čijem se prijestolu, koje se skriva negdje u kući (?), ili ko bi ga znao
gdje, nalazi ni manje ni više nego osoba koju znamo po robotizovanom glasu i
priglupoj retorici - postojale su razne ideje big braderovske prirode. Oduvijek
su se smišljali razni vrhovni nadzornici svijeta ili grupe ljudi – sveopšti
bogovi stvarnosti, pokretači tuđih udova i misli, velika braća. Najsvježiji
primjer se može pripisati Džordžu Orvelu koji je, za razliku od današnjih inovatora koji svaki proizvod prljaju novcem, izmislio vrhovnog voajera
(svega i svačega) za sasvim drugačije svrhe. On nam je opalio šamar pokazujući nam
da u jednom trenutku raj može izgledati kao pakao (i obrnuto), pod uslovom da
umijemo da se prilagodimo pravilima nekog podređenog i nevidljivog gospodara. U
tom svijetu mi možemo da gunđamo, da ispoljavamo ružni ili da dajemo maha svom
lijepom karakteru – ali sve u određenoj dozi, pognute glave i pazeći da se
slučajno ne prekrši pravilo. Nisu li naši paotac i pramajka, kao što nam to biblija
pripovjeda, izgnani iz raja samo zato što su svijetu predstavili prve znakove prezira
prema ustaljenosti i poretku, koje ćemo objediniti pod jednim imenom – prarevolt.
Taj prarevolt je nestao, ispario u beskrupuloznosti marketinga i medijske
politike. Veliki Brat je očigledan primjer.
Dakle, lobotomija je izvršena i ljudi klicaju, traže
autograme a tinejdžeri lijepe postere po zidu. Više se ne navija sat da bi se
gledali Lejkersi već se mjesečari posmatrajući kako ukućani spavaju, šapuću ili
masturbiraju ispod pokrivača. Zašto je to tako? Odgovor leži u novcu – snažnom
opijatu koji predstavlja glavni skalpel prividno zabranjene i nepostojeće
lobotomije. Nije učesnicima, koji bi se u ovom slučaju mogli poistovjetiti sa
pokusnim kunićima, bez razloga zabranjena aktivnost koja je mentalno i psihički
samostalna – slušanje muzike, čitanje, pisanje, gledanje televizije... Ideja do
koje su kreatori serijala došli se sastoji u sljedećem: napraviti serijal u
kome će članovi biti zatvoreni u kući određeni vremenski period. Biće im
zabranjeno... bla-bla... Moraće da izvršavaju zadatke... bla-bla... A iznad
svega moraju da ostanu u grupama, jer je samo pojedinac taj koji proklamuje
pobunu i stavlja joj se na čelo. Kao i sva ostala Velika Braća u prošlosti, ni
ovaj naš nikako ne prihvata ideju o izdvojenosti pojedinca, različitosti svih
nas, neslaganju i slaganju, vjerovanju i nevjerovanju... Ono što se od početka priželjkivalo
je ispunilo sva očekivanja (čak štaviše): grupa koja se pažljivo odabere pretvori se u poslušno stado koje zavisi od nepostojećeg Inkvizitora i donosioca
zakona. Naravno, početni ritual je obećavajući: istraživanje prostorija u
donjem vešu, pojedinačno bogaćenje vokabulara raznoraznim vulgarizmima,
izjednačavanje među polovima do prostakluka; međutim, poslije određenog
vremenskog perioda, kao što nam je poznato, višak enormne "slobode" nas počinje
gušiti i klonirani ko fol anarhisti počinju da se pomjeraju onako kako zapovjeda
gospodar lutaka. Sve je više trenutaka kada ukućani očajnički sjede i gledaju u
zvučnike i kamere očekujući – glas. Napraviti klonove i zaraditi veliki
novac – to je ideja vodilja kreativnog tima ovog televizijskog pokusa. Jer,
koga briga da li će tamo nekog Marka moj glas zadržati ili izbaciti iz kuće?
Ali, avaj, ljudi glasaju, pare se gomilaju, rejting raste – tako da se u neku
ruku može reći da je početni eksperiment (ili pilot sezona prikazivanja) uspio. U priprepnoj fazi niko nije ni sanjao ono što je danas postalo definitifna istina: televizija je dokazala da je Veliki Brat
zanimljiviji od Velikog Štrumfa. Danas više nema Nindža Kornjača, pole-cijele
ili gorepomenutih malih plavaca koji su uveseljavali mlade generacije – danas
se družimo za zabavom koja je proizišla iz života svih nas (najava sa bukvalnim
prevodom fraze rijaliti šou). Tako nam je kako nam je.
Dok
je ovaj tekst dobijao svoju finalnu konturu, zapisnik ovih redova se sjetio
jedne interesantne situacije u jednom od serijala srpskog Bigija. Na samoj
sredini, od ugovorom proklamisanog vremenskog roka, pojavio se u kući pravi
jeretik – učesnik koji je slijedeći inteligenciju kojom je, očigledno, bio
obdaren više od ostalih, pokušao da kantama vrele vode ugrije bazen dimenzija
5x10 i dubine 2 metra. To se, naravno, nije moglo dogoditi; ali, opet, odavno
je rečeno da su jeretici i sanjari jedina svijetla tačka svijeta. Ostalo je,
dakle, da se vidi: od stotine je prošlo samo 56 dana – čovječe, možda se desi još nešto
zanimljivo i interesantno. Nije. Ali smo svi gledali.
0 komentari:
Постави коментар