Luca Raimondo: zanatlija iz Salerna

Posted by Slaviša Bajić On 2. 10. 2013. 0 komentari

Ko je Luca Raimondo? 
Rođen sam u Salernu, u Italiji, prije 41 godinu i još uvijek u Salernu živim i radim. Često za sebe kažem da sam srećna osoba, jer svi oni koji uspjevaju da strast pretvore u profesiju drugačije se ne trebaju ni predstavljati.

Kako ste postali strip umjetnik? 
Još dok sam bio klinac ispostavilo se da mi je crtanje prirodno naklonjeno. Odluku da strast pretvorim u profesiju donio sam u trenutku kad sam upoznao grupu prijatelja koji su se tim poslom bavili već deset godina. Trebale su mi godine i godine mukotrpnog rada kako bih postigao minimalni kvalitet koji su zahtjevali izdavači.

Fanovima sa ovih prostora poznati ste zbog rada u izdavačkoj kući "Sergio Bonelli Editore" - posebno na serijalima "Dampyr" i "Brad Barron". Od kada radite za ovu kuću?
Od 2002. godine kada mi je konačno, poslije nekoliko godina testiranja, u ruke došao prvi scenario po kom sam nacrtao i prvu priču.



Od te prve priče prošlo je 11 godina. Interesantno je da ste u tom periodu nacrtali samo nekoliko epizoda. Da li to znači da ste previše zauzeti ili da možda sporije crtate?
Istina je zapravo suprotna - definitivno crtam brže od prosjeka.

Čini mi se da je izdavačka kuća "Sergio Bonelli Editore" poznata po probijanju prosjeka - dok pojedinci rijetko crtaju, sa druge strane imamo hiperprodukciju stripova nastalih iz pera samo pojedinih autora. To je naročito izraženo u serijalima kao što su "Dylan Dog" i "Tex". Uzimajući sve ovo u obzir, da li sebe možete nazvati umjetnikom ili zanatlijom?
Ne slažem se sa prvom konstatacijom. Ni jedan serijal iz "Sergio Bonelli" škole, a koji izlazi po principu jedan mjesec-jedna epizoda, ne može da opstane ako na njemu radi samo nekoliko crtača. Istina je da postoje pojedinci koji, zbog iskustva stečenog tokom godina, mogu da na mjesečnom nivou izbace veliki broj tabli. Ali ako, na primjer, crtate Dylan Doga koji pored redovne serije ima specijalne i maxi epizode, almanahe i šta još sve ne - onda je to prosto fizički nemoguće izvesti. Ali da odgovorim na posljednji dio pitanja - mislim da se, kad je ovaj posao u pitanju, mogu nazvati jedino strip-zanatlijom.



Kako izgleda jedan vaš radni dan?
Moj radni dan ispunjen je ako crtam nekoliko sati. Oko tri sata rada ujutro, zatim slijedi pauza za ručak, malo čitanja (ovo samo u slučaju ako mi obaveze prema djeci dozvole) i još četiri sata crtanja popodne ili predveče. Ponekad crtam čak i u večernjim satima jer nisam izgubio svoju staru naviku noćne ptice, čak ni kao strip crtač. Poslije ponoći skoro uvijek gledam televiziju ili neki film na DVD-u.

Fanovi vas često porede sa Brunom Brindisijem - gotovo da imate identičan stil crtanja. Šta možete da kažete u svoju odbranu?
To je istina, ali ne mislim da sad treba nešto da se branim zbog toga. Inače, Bruno Brindisi je jedan od one desetorice prijatelja koji su me uvukli u cijelu priču. To je crtač od koga sam puno naučio. Tokom godina sam, najviše od svih drugih, pratio njegov rad što mi je koristilo tokom mog profesionalnog usavršavanja. Brindisi mi je bio omiljeni crtač Dylana Doga i prije nego što sam saznao da živi u komšiluku, samo nekoliko stotina metara dalje od moje kuće! Kad se sve sabere, Brindisijev uticaj je neizbježan. Kao što sam ranije rekao, ja sam strip zanatlija a poređenje sa drugima me uopšte ne zanima. Moj zadatak je da ispričam priču kroz crteže i da se samo brinem o tablama koje crtam. One moraju na najbolji mogući način predstaviti ono što je scenarista zamislio, tako da fanovi mogu uživati u čitanju.

Da li trenutno radite na nekom novom projektu? Veliki broj crtača, uz rad na "Sergio Bonelli Editore" projektima, imaju i druge obaveze za američke ili francuske izdavače. Da li je ista stvar i sa vama? Ako ne, da li imate u planu nešto slično?
Da. Pored serijala "Dampyr" (trenutno crtam epizodu koja će uskoro biti objavljena u dva dijela) radim i na jednom novom Bonelli projektu, ali vam ne smijem otkriti o čemu se radi. Što se tiče francusko-belgijskog tržišta, vidjećemo šta će nam donijeti godine koje slijede. Ne isključujem mogućnost da, ako pronađem slobodnog vremena, nešto nacrtam i ponudim njihovim izdavačima. "Bande dessinée" školu poštujem od kad znam za sebe.



Na vašem facebook profilu lako je uočljivo da obožavate strip "Corto Maltese". Koji su vaši uzori među strip crtačima? Da li više volite američku (Marvel, DC) ili evropsku (Bande dessinée) školu?
Spisak je poduži: Mœbius, Toth, Raymond, Bouq, Gibrat i Tacconi su mi prvi pali na pamet. Ne volim ni Marvel ni DC. Moj ukus je, kao što sam rekao ranije, bliži francusko-belgijskoj školi stripa.

Prošlo je dvije godine od smrti Sergia Bonellija. Mnoge stvari su se promjenile - pojavio se trend mini serijala od petnaest/dvadeset epizoda, a samo što nije izašao i prvi serijal koji se radi potpuno u boji ("Orfani"). Sve liči na to da izdavačka kuća "Sergio Bonelli Editore" polako počinje da prati svjetske trendove i bježi od višedecenijske tradicije?
Bonellijeva tradicija neće nikad nestati. Bazira se na formuli koja se pokazala uspješnom tokom svih ovih decenija i bilo bi pogrešno ako bi se odustalo od korijena. Ali, po mom mišljenju, podjednaka greška je i to da izdavač živi samo od stare slave, ne testirajući zahtjeve nekih novih generacija. Kad je u pitanju novi serijal "Orfani", oko kojeg se u Italiji digla i kuka i motika - to je prvi strip ove kuće koji baš pokušava da spoji tradiciju i nove trendove.



Koja je razlika između kuće "Sergio Bonelli Editore" sa njim i bez njega?
Malo ili ništa se nije promenilo. Živim i radim daleko od kancelarija gdje je stacionirana uprava sa većinom crtača i scenarista, ali i iz daleka vidim da su ljudi, jednostavno, preuzeli palicu i nastavili da rade istim tempom kao i prije. Jednostavno, vazduh koji udišete uvijek je isti.

Da se vratimo na vaš rad - crtali ste jednu epizodu u posljednjem "Dylan Dog color fest"-u. Pored toga ste crtali i nekoliko Dylan Dog ilustracija za udruženje Dylandogofili. Da li to znači da ćete uskoro postati novi član DD ekipe? Oni koji prate ovog junaka u Italiji svjedoci su velikih promjena u serijalu koji će se desiti sa brojem 325. Kakvo je vaše mišljenje o toj, dugo najavljivanoj, revoluciji "istraživača noćnih mora"? 
Ma kakvi, ne ulazim u "Dylan Dog" ekipu. Samo mi je pružena prilika da ostvarim san kao strastveni čitalac ove serije. Što se tiče planiranih promjena - želio bih da upoznam ljude koji su rekli da nisu zadovoljni sa pričama koje su izašle u posljednih nekoliko godina. Što se mene tiče, strip sam uvijek čitao a i dalje ću čitati sa velikim zadovoljstvom. 



Koji strip je lakše crtati: Jonathan Steele, Brad Barron ili Dampyr? 
Ne postoji strip koji je lako nacrtati ukoliko koristite realistični stil crtanja koji je karakterističan za strip crtače iz Italije.


Među strip crtačima ima dosta kolekcionara. Da li ste vi jedan od njih?
Naravno. Stripovi koje skupljam su" Dylan Dog", "Dampyr" i serijal "Le Storie". Pored toga, kupujem i skupljam sve što izdaju autori koji su meni kao crtaču interesantni.